architecture نويسندگان جمعه 22 آذر 1392برچسب:, :: 10:57 :: نويسنده : mostafa.rahmanzadeh
سیاه و سفید تأثير رنگها در چيدمان منزل : همه ما بارها و بارها اهميت رنگها را در زندگي حس كرده ايم. اين عنصر اساسي در چيدمان منزل نيز نقش تأثيرگذاري دارد. بنابراين، رنگ ، عنصر اصلی دکوراسیون : تاثیرات حاصل از رنگ ها آشنایی با تأثیر رنگ در چیدمان : در زندگی پرتلاطم امروزی، داشتن آرامش،یکی از نیازهای ضروری انسان عصر حاضر است.
همه ما برای یافتن لحظاتی آرام وبدون دغدغه در جستجو هستیم و گاه نیز فکر می کنیم رسیدن به آرامش روحی و فکری امری محال است . در این دنیای پرتحرک که هر روز در حال تغییر و تحول است، برای ایجادآرامش و دادن این حس به انسان ها، نیازمند خلق چنین تفکری هستیم که درون خانه به دنبال آسایش و تمرکز فکری باشیم. برای طراحی این چنین محیطی، رنگ ، یکی از ضروریات است. در یک خانه، رنگ به دو گونه مورد توجه قرار می گیرد؛ یک فضای کلی و عمومی خانه، دیگری مجموعه ای از ترکیب بندی های رنگی که در یک اتاق و اجزای داخلی آن وجوددارد. با استفاده از رنگ مناسب می توان محیطی و فضایی برای استراحت و آرامش یافت، وآن گاه خانه تبدیل به پناهگاه و مأمنی می شود برای فرصت تفکر و اندیشه در این میان لازم است رنگ ها و تأثیر متقابل آن ها را بر یکدیگر بشناسیم.
رنگ های همخوان یا همان رنگ هایی که در دایره ی رنگی ، مجاور یکدیگر قرار دارند،نقش مهمی درایجادآرامش دارند. حتی اگر این رنگ ها تُنمایه ای قوی داشته باشند، مانند آبی تیره، سبزتیره، و ارغوانی، باز هم به انسان آرامش می دهند.
اما برای به دست آوردن شناخت بیشتر، نکات مطرح شده در سلسله مقالات آشنایی با تأثیررنگها،می تواند راهگشاباشد. رنگ آبی، در مجموع، رنگی است آرامش بخش و تفکر برانگیز . نگاه کلی به معنی رنگها :
سبز فیروزه ای بیانگرشفافیت فکر و اندیشه است .آبی، چهره ای ازواقعیت و پایداری و طبیعت ابدی را به نمایش می گذارد. هم چنین اندیشه ی بلند راالقا می کند و فضا را آرام نگه می دارد.. به طور کلی، دو رنگ آبی و فیروزه ای رنگهایی معنوی هستند؛
اما قرمز متوسط در زمینه ی نارنجی، بیانگر محیطی است که دارای قدرت درونی است و زیر بنای دنیای مادی قرار می گیرد . در اتاق نشیمن،طیفی از رنگ های خاکستری تیره، سیاه و سفید، در کنار هم فضایی مناسب برای تفکر و سکوت به وجود آورده اند. گل های قرمزدر کانون توجه قرار رفته، نگاه را به سوی خود جلب می کنند. انواع سایه روشن خاکستری، از تیره گرفته تا متوسط، رنگهایی طبیعی اند و همانند سنگ، استقامت و استواری را بیان می کنند . به همین دلیل رنگ خاکستری تداعی کننده ی آرامش و اطمینان است.
برای تأکید براین حس می توان رنگ دومی را نیز در فضای یک اتاق وارد کرد. رنگ قرمز، معنای حرکت و قلب و زندگی را در خود نهفته دارد، یا صورتی متوسط که تداعی گر احساس پاکی وبی گناهی است. رنگ بنفش بیانگر دوستی و عشق است و طلایی علامت پایداری رنگ بنفش یاسی الهام بخش و باطنی است .
ترکیب این رنگ با آبی و اندکی فیروزه ایدر پوشش پارچه ای تخت خواب، منظره ای معنوی و ملیح به وجود آورده است. رنگ هایی که پایه ی طبیعی دارند، در کنار هم منظره ای بسیار خوب و دلنشین ایجاد می کنند؛ مانندبژ و قهوه ای پنج شنبه 21 آذر 1392برچسب:, :: 1:12 :: نويسنده : mostafa.rahmanzadeh
قصر طلایی چشمه باداب سورت و روستای اروست مجموعه زيبا و ديدني چشمه هاي آب معدني باداب سورت اروست که از شگفت انگيزترين شاهکارهاي طبيعت و به عنوان زیباترین چشمه جهان و همچنین دومین اثر طبیعی ملی ایران پس از قله دماوند به ثبت رسید، در جنوب شرق شهر ساری٬ در ارتفاع ۱۸۴۱ متری از سطح دریا و در محدوده روستاي اروست واقع شده است. این اثر زیبا و دیدنی که حدود سه هکتار را در بر می گیرد، از شمال به ارتفاعات و تپههاي پوشيده از جنگلهايي با درختان سوزني برگ ميرسد، از جنوب مشرف به درههاي پايين دست و از شرق در مجاورت ارتفاعات پوشيده از گياهان بوتهاي و درختچهها است. غرب آن را نيز روستای اروست احاطه كرده است. چشمه هاي اسرار آمیز باداب سورت اروست مشتمل بر دو چشمه با آب هاي کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ بو مزه مي باشند.
يکي از این چشمه ها داراي آبي بسيار شور مي باشد و داراي دریاچه ای کوچک است که عمدتاً در تابستان براي شنا و آب تني استفاده مي شود. در قسمتی از کف این دریاچه حفره ای عمیق به نام برمودای اروست وجود دارد. در کناره های این دریاچه نیز رسوبات سیاه رنگی وجود دارد که همراه با آب دریاچه جهت درمان دردهاي کمر و پا٬ امراض پوستی٬ روماتيسم و میگرن سودمند است. همچنین به علت شوری زیاد این دریاچه و دارا بودن املاح و مواد معدنی فراوان به هیچ عنوان در فصل زمستان یخ نمی زند و هیچ جانوری نیز در آن زیست نمی کند. دو چشمه ديگر که در مجاورت اين چشمه قرار دارند، بسیار کوچکتر هستند و به اکسیر حیات معروف اند. همچنین داراي آبي به رنگ نارنجي و کمي ترش مزه اند که به صورت دائمي و نشتي مي باشند و در اطراف دهانه چشمه ها کمي رسوب اکسيد آهن نشسته است. آب هاي رسوبي چشمه های باداب سورت در مسير جريان خود از بالاي کوه به پائين طي هزاران سال مانند آبشاری پلکانی دهها حوضچه کوچک بسيار زيبا در رنگ هاي نارنجي، زرد، قرمز و طلایی در اندازه هاي مختلف ايجاد کرده است که اسراري از دنياي مستور و پوشيده طبيعت بکر و دل انگيز را به نمايش گذاشته است. در یکی از این حوضچه ها که عمق نسبتا خوبی دارد برخی از گردشگران سنگ هایی را داغ می کنند و در آن می اندازند. در این حالت حوضچه تبدیل به یک جکوزی طبیعی می شود و گردشگران از آن بسیار استقبال میکنند، اما به علت تخریب طبیعت این کار توصیه نمی شود.چشمه های باداب سورت اروست از نوع ژئوپارك محسوب شده و همزمان با آخرين چين خوردگي البرز در پليوستوسن و پليوسن که دوران چهارم زمين شناسي می باشد، شكل گرفته است. البته این چشمه ها بسیار جوان هستند چرا که اگر چشمه های باداب سورت اروست را پیاده صدها متر به سمت شمال طی مسیر کنید در ارتفاعات به باداب سورت قدیمی می رسید که به گودال زمان معروف است بطوریکه اگر وارد آن شوید به قدری مبهوت خلقت خداوند می شوید که گذر زمان را فراموش می کنید. البته این چشمه صدها سال است که خشک شده است، اما آثار بسیار زیبایی از آن باقی است و اگر این چشمه جوشان بود بدون شک جزو عجایب هستی به شمار می رفت.
باداب سورت ها فقط به همین دو مکان ختم نمی شوند. مکان دیگری به نام باداب کوچک که به شورسر معروف است نیز وجود دارد که شامل دو چشمه می باشد. این دو چشمه از نظر وسعت بسیار کوچک هستند و در منطقه ایی در روستای اروست واقع اند و خواص درمانی بسیار خوبی نسبت به دیگر چشمه ها دارند. در مجموع در حریم روستای اروست سه باداب با موقعیت های جغرافیایی مختلف وجود دارد که هر کدام از چندین چشمه که دارای آب هایی با دمای معتدل می باشند، تشکیل شده است. ديدار از چشمه و حوضچه هاي باداب سورت خستگي را از جان گردشگران بيرون مي کند و چشمان کنجکاو و حقيقت جو در کنکاش مناظر طبيعي جنگلي و کوهستاني پيرامون تا دوردست ها مبهوت و خيره مي ماند. خيال انگيزترين صحنه هاي منطقه به هنگام طلوع و غروب خورشيد است که تلالو نور خورشيد در حوضچه ها و انعکاس نور آنها همراه با سايه روشن طبيعت اطراف جلوه هاي تحسين برانگيز از موهبت خداوندي را به جلوه گري مي گذارد که اين چشم اندازهاي چشم نواز هيچگاه از روح و ذهن فراموش نمي شود و بارها و بارها طبيعت دوستان را به تماشاي خود فرا مي خواند. باداب سورت در همه فصول سال زیباست و در هر فصل زیبایی های خاص خودش را دارد اما پر بازدید ترین زمان، فصل بهار و تابستان است. چراکه در فصل بهار این منطقه بسیار سر سبز و خرم است و فصل تابستان نیز زمان خوبی برای آبتنی در این حوضچه های زیبا و سرشار از مواد معدنی می باشد. از آنجائیکه باداب سورت اروست در ارتفاعات اروست واقع است، تماشای سرزمین های پست اطراف به آدمی شوق پرواز می دهد و حرکت آب بر روی پلکان ها عظمت خدای یگانه را نشان می دهد و این یعنی پله پله تا ملاقات با خدا. آری اینجا اروست است، سرزمین پرواز تا بیکران، سرزمین عبودیت، سرزمین عشق و وصال. به اروست بیایید تا مجذوب و مبهوت خلقت خداوند شوید و رویای با هم بودن را تجربه کنید!
روستای تاریخی، متمدن و زیبای اروست با وسعت زیادش از چندین محله قدیمی تشکیل شده است که سورت نیز یکی از آنها است و در گذشته های دور محله ای زرتشتی نشین بوده است. گویند که زرتشتیان بر فراز این چشمه ها با آداب و رسوم خاصی به عبادت خداوند یکتا می پرداختند. سورت در لغت به معنای شدت اثر است. باداب سورت نیز به معنی شدت اثر آب گاز دار است که در زبان محلی به آن اروست وائو یا بادو می گویند. البته نام برند آن چشمه های قصر طلایی اروست می باشد. همچنین ادعای روستاهای اطراف مبنی بر مالکیت باداب سورت نیز کاملا بی اساس است و در اصل نام چندین و چند هزار ساله این چشمه ها باداب اروست می باشد. متاسفانه در برخی از سایتها مشاهده شده است که از واژه جعلی روستای سورت استفاده کرده اند، چرا که اشتباه است و روستایی بدین نام وجود خارجی ندارد. از آنجائیکه آب چشمه از هر مسیری حرکت کند پلکان ها و آثار زیبایی از خود بر جای می گذارد، در گذشته های خیلی دور که آب چشمه بسیار زیاد بوده است بر روی سرزمینی به مساحت حدود سه هکتار پلکان ها و آثار بسیار زیبایی ایجاد کرده است. البته در ۲۰۰ سال اخیر آب چشمه کمتر شده است و فقط آب بر روی حدود ۱۰۰۰ متر مربع از پلکان ها جریان دارد و بقیه پلکان ها که آب از روی آن جاری نیست مانند چشمه های پاموکاله ترکیه به رنگ سفید خود نمایی می کند.در پایان وبلاگ آتر عکسها و کروکی محل را برای راحت تر پیدا کردن روستا و چشمه ها در اختیار شما قرار میدهد.
مسافت ها از ساری: ساری تا کیاسر ۶۰ کیلومتر کیاسر تا سه راه تلمادره ۳۵ کیلومتر سه راه تلمادره تا سه راهی اروست ، مالخواست ، باداب سورت اروست ۱۸ کیلومتر سه راهی اروست ، مالخواست ، باداب سورت تا محل پارک خودرو ۳ کیلومتر (جاده خاکی) محل پارک خودرو تا چشمه ۲ کیلومتر (15دقیقه پیاده روی سبک در جاده خاکی سربالایی) پنج شنبه 20 آذر 1392برچسب:, :: 23:57 :: نويسنده : mostafa.rahmanzadeh
نمونه کارهای اجرایی گروه عمران و معماری آذر سابات دفتر گروه آذر سابات
درمانگاه فرهنگیان سبزوار
پنج شنبه 7 آذر 1392برچسب:, :: 8:20 :: نويسنده : mostafa.rahmanzadeh
آشنایی با موزه آبگینه - تهرانفرهنگ و تاریخ > موزه- همشهری آنلاین:
موزه آبگینه یکی از موزههای شهر تهران است. بنایی که امروزه از آن به عنوان موزه استفاده میشود، حدود 80 سال پیش به دستور احمد قوام (قوام السلطنه) وزیر احمد شاه قاجار و به منظور استفاده شخصی او ساخته شد.
طراحی داخلی ساختمان و ویترینهای این موزه توسط هانس هولاین معمار اتریشی در سال 1977 صورت گرفت. این ساختمان به خودی خود برای علاقهمندان بسیار دیدنی است و در دو طبقه و 5 تالار ساخته شده است. تالار یک و دو در طبقه اول و تالارهای دیگر در طبقه فوقانی قرار دارد. در تالار شماره دو (بلور) قدیمیترین شیشهها و لولههای شیشهای و سفالها قرار داده شده است. تزیینات بنا شامل منبت کاری چهارچوب درها و پلهها است و آجر کاری نما که در 50 نوع است. این ساختمان که در باغی به وسعت بالغ بر 7 هزار مترمربع قرار دارد تا سال ۱۳۳۲ مورد استفاده قوام السلطنه بود، پس از آن به سفارت مصر فروخته شد و حدود 7 سال در اختیار آن سفارت قرار گرفت. سپس با تیره شدن روابط ایران و مصر و تعطیل شدن سفارت مصر در ایران، بانک بازرگانی ساختمان را خریداری کرد. موزه شامل بخشهای اداری، دبیرخانه، ریاست، کتابخانه که شامل 4000 جلد کتاب فارسی و انگلیسی در زمینههای باستان شناسی، تاریخ و هنر است. سفالینههای عرضه شده در موزه را ظروف کتیبهدار متعلق به سدههای چهارم تا هفتم هجری تشکیل میدهد که در انواع زرین فام، مینایی، فیروزهای و لعابدار با پوشش گل سفید عرضه شده و روی این سفالینهها عموماً ضرب المثلها، دعاهای خیر، اشعار نظامی و فردوسی و اشعار عربی به چشم میخورد. موزه آبگینه به دلیل نحوه ساخت بنا و معماری، نورپردازی داخل تالارها و اشیای موجود در آنها، جزو یکی از پربینندهترین موزههای ایران است. موزه آبگینه یکی از دیدنیهای پرجاذبه خیابان سی تیر است که به نوبه خود بی نظیر است . ساختمان موزه ابتدا منزل قوام بوده است و بعدها به سفارت مصر تبدیل می شود و چند سالی پیش از انقلاب برای موزه تغییر کاربری می یابد. ساختمان موزه شامل حیاطی زیبا با سازه ای زیبا تر است :
با ورود به داخل ساختمان ، پلکانی نعل اسبی شما را به طبقه فوقانی می رساند که باعث زیبایی دوچندان موزه شده است از ساختمان موزه که بگذری ، گچبری های آن جلوه گری می نمایند . وقتی از سر به هوایی سیر می شوید و سر به زیر ، آن وقت می بینید که ویترین هایی زیبا ، دکور موزه را تکمیل کرده اند : تازه وقتی هوشتان از هیجان دیدن ویترین ها سر جا آمد است که به سراغ داخل آنها می روید : بر روی بعضی از اشیا می توانید شاهد پدیده صدف زدگی باشید : پنج شنبه 7 آذر 1392برچسب:, :: 8:18 :: نويسنده : mostafa.rahmanzadeh
خانه قوام السلطنهدر ميانه خيابان سي تير ، چند قدم مانده به خيابان جمهوري خانه اي قاجاري هست که در ميان ازدحام هميشگي خيابان هاي مرکزي تهران از گردشگران ايراني و خارجي پر و خالي مي شود.تکه اي از تاريخ در ميانه يک باغ قاجاري ، عمارتي با معماري منحصر به فرد،ارسي هاي چوبي و باغچه اي با صفا که ۳۰ سال محل سکونت و دفتر کار احمد قوام،نخست وزير اصلاح طلب ايران بوده و امروز نمايشگاهي است که تاريخ سفال و شيشه در ايران را روايت مي کند.
سه شنبه 5 آذر 1392برچسب:, :: 23:26 :: نويسنده : mostafa.rahmanzadeh
تاريخچه و مفهوم بيوفيليا اصطلاح بيوفيليا اولين بار توسط اريک فرم Erich Fromm در سال 1964 ميلادی برای توصيف گرايش روانی مجذوب شدن نسبت به تمام چيزهای زنده و زندگی بخش استفاده شده است. دکتر ادوارد . ا . ويلسن Edward . O. Wilson از اساتيد زيست شناسی دانشگاه هاروارد در کتاب خود با عنوان بیوفیلیا Biophilia که در سال 1984 ميلادی به چاپ رسيد از اين اصطلاح استفاده کرد و به بيان فرضيه بيوفيليا پرداخت. تعريف طراحی بيوفيليک طراحی بيوفيليک در يک نگاه ، تشخيص نياز فطری انسان برای برقراری ارتباط با طبيعت به همراه پايداری و استراتژی های جهانی طراحی برای خلق محيط هايی است ، که واقعآً بتوانند کيفيت زندگی را افزايش دهند. پروفسور کلرت طراحی بيوفيليک را مدل جديدی از معماری سبز می داند که وعده داده است انسان ها را دوباره با طبيعت پيوند دهد. کنت مسدن و نيکوس سالينگاروس طراحی بيوفيليک را : دانش اعصاب، محيط طبيعی و طراحی ساختمان دانسته اند و آن را به عنوان يک علم ميان رشته ای معرفی کرده اند. به طور کلی طراحی بيوفيليک کوششی دقيق برای فهم و درک نياز ذاتی بشر برای همبستگی و پيوند با دنيای طبيعی و تأثير آن در طراحی و ساخت محيط های مناسب برای زندگی می باشد. اين موضوع نسبتاً به سادگی و راحتی قابل درک است، اما با اين وجود دستيابی به آن فوق العاده مشکل است، چرا که محدوديت هايی هم برای درک کامل زيست شناسی بشر و جنبه های مختلف نهاد و سيرت او برای پيوند با جهان طبيعی وجود دارد و هم اينکه محدوديت های ديگری به خاطر ناتوانی ما برای انتقال اين مفاهيم در طراحی ساختمان ها و محيط، کار را برای ما دشوار می سازد. طراحی بيوفيليک در هر مقياسی، از ساختمان ها گرفته تا شهر ها ، با يک سؤال ساده آغاز می شود:چگونه محيط ساخته دست بشر بر محيط طبيعی تأثير می گذارد و چگونه طبيعت می تواند بر تجربيات و اشتياق و عملکرد انسان ها تأثير بگذارد؟ و بيشتر اينکه: ما چگونه می توانيم به پايداری و منفعت دو طرفه و متقابل بين اين دو [ محيط طبيعی و محيط ساخته دست بشر] دست پيدا کنيم؟ طراحی بيوفيليک در واقع طراحی و ساخت با توجه به طبيعت در ذهن می باشد. البته طراحی بيوفيليک به اين معنی نيست که ساختمان هايمان را با چمن و پوشش گياهی سبز کنيم و به سادگی، جذابيت و زيبايی آنها را با استفاده از درختان و بوته ها بالا ببريم. بلکه موضوع بحث ما خيلی بالاتر از اين است و در مورد مکان بشريت در طبيعت و همچنين مکان و جايگاه جهان طبيعی در اجتماع انسان هاست ، فضايی که تقابل، احترام و ارزشمند کردن ارتباطات می تواند در تمام سطوح بوجود بيايد و به شکل هنجار پديدار شود تا يک استثناء.
هداف طراحی بيوفيليک مشاهدات بسيار زيادی وجود دارد که نشان می دهد، محيط هايی که الهام گرفته از طبيعت هستند به ما کمک می کنند که کمتر دچار استرس شويم و بتوانيم آن را کنترل کنيم و همچنين می توانيم ، بهره وری ، خلاقيت ، رضايت شغلی ، محيطی مناسب برای پيشرفت ذهنی و جسمی کودکان ،... و در نهايت می تواند بخشی از آسودگی خاطر را که آرزوی ماست به ما بچشاند. در زير برخی از مهمترين مواردی را که طراحی بيوفيليک بر آنها تأثير مثبت دارد ذکر شده اند: ـ سلامت جسمی و روحی ـ خلاقيت ، توجه و يادگيری در کودکان ـ رضايت از محيط اطراف ـ بهره وری و خلاقيت در کار ، رضايت شغلی ، جلوگيری از غيبت های بی مورد از سرکار. ـ مناسبات همسايگی و تعامل و رفت و آمد در شهرها. ـ ايجاد آرامش و آسودگی خيال و کاهش استرس ـ قدردانی و درک ارزش و اهميت طبيعت
کاربرد طراحی بيوفيليک در ساختمان ها طراحی بيوفيليک به يک نوع ساختمان منسوب نمی شود و می تواند در هر قسمتی از محيط ساخته شده وارد شود. تمام فرم های معماری می تواند با طراحی بيوفيليک بوجود آيند، حتی فرم های کامل و خشن دوره مدرن. پرفسور استفن.آر.کلرت در اين زمينه تذکر می دهند که ؛ هيچ فرمولی برای طراحی بيوفيليک وجود ندارد که من بدانم، اما ادراک من به من می گويد هر نوع معماری می تواند با طراحی بيوفيليک ارتباطی سازگار و مناسب داشته باشد. سه شنبه 5 آذر 1392برچسب:, :: 20:48 :: نويسنده : mostafa.rahmanzadeh
خیلیها هستند که از سر و صدای همسایهها عاصی شدهاند و دنبال جایی آرام برای زندگی میگردند. رسانهها حالا با پخش شدن عکسهای خانهای در وسط یک رودخانه نام آرامترین محل زندگی جهان را به آن دادهاند. برای اولین بار عکسهای این خانه را که وسط رودخانهای در صربستان ساخته شده را عکاسی به نام ایرن بکر گرفت و حالا این خانه حسابی در جهان مشهور شده است. این خانه نزدیک به ۴۰ سال پیش روی صخرهای در رودخانه درینا ساخته شده و صاحب آن میگوید برای داشتن آن زحمت زیادی کشیده است. صاحب این خانه که شنا در رودخانه از سرگرمیهای دوران بچگیاش بوده به کمک دوستانش در سال ۱۹۶۸ تصمیم گرفته خانهای برای استراحت در این نقطه درست کند. انتقال مصالح به این صخره بسیار سخت بوده اما صاحب این خانه سرانجام موفق به تمام کردن کار شده است. این خانه تاکنون در چند توفان شدید سالم باقیمانده و با منتشر شدن عکسهایش خیلی از گردشگران را راهی این منطقه کرده است.
سه شنبه 5 آذر 1392برچسب:, :: 20:34 :: نويسنده : mostafa.rahmanzadeh
جاده هایی که جاذبه می شوند
برخی جادههای زیبای کشور خود جاذبهای هستند برای سفرکردن در آن مسیر، جادههایی که خود مشوقی برای سفر هستند. این جاده ها در چهار جهت کشور دیده می شوند.
کرج ـ چالوس
نمیتوان از جادههای ایران سخن گفت و از جاده چالوس یاد نکرد. این جاده به عنوان چهارمین جاده زیبای جهان در یونسکو معرفی شده است.این جاده که سال 1312کرج و چالوس در دو سوی البرز را به هم متصل کرده، خاطرات سفر بسیاری از ایرانیان را رقم زده است. سپیدان ـ نورآباد
جادههای شمالی استان فارس در پاییز، زمستان و بهار تصاویری بهشتآسا میآفرینند. جاده سپیدان به یاسوج، دشت ارژن، دشت برم، جاده شیراز به سپیدان و سپیدان به نورآباد از زیباترین این جادهها هستند. مزارع و زمینهای کشاورزی، دشتهای وسیع و کوههای زیبا به راستی بیبدیلترین مناظر جادههای ایران را تصویر میکنند. کرند غرب ـ بابایادگار
یکی از بکرترین جاده های استان کرمانشاه، خروجی بابایادگار از جاده کرند غرب به سرپل ذهاب است. دو طرف جاده جنگلهای بلوط و تپههای سبز و زرد نگاهتان را مجذوب و سرگردان میکند و دیوارههای سنگی عجیبی که گهگاه اطرافتان میبینید شکلی اسطورهای به جاده میدهند. گردنه حیران
بسیاری از قدیمیترها وقتی میخواهند زیباترین جادهای که رفتهاند را نام ببرند نیازی به زمان زیادی برای انتخاب ندارند. گردنه حیران در غرب شهرستان آستارا یکی از مسیرهای اصلی ارتباطی اردبیل به گیلان است. این گردنه از یک سو مشرف به کوههای پوشیده از جنگلهای انبوه و از سوی دیگر مشرف به درهای است که رود آستاراچای از آن عبور میکند. اسالم ـ خلخال مسیر پیچ در پیچی که اسالم و خلخال را در دو استان اردبیل و گیلان به هم متصل میکند، شما را به دنیایی دیگر میبرد. دامنههای سرسبز، گلههای گوسفند، کلبههای چوبی روستایی و مه که گاهی زیر پایتان و گاه تا روی جاده پیش میآید تابلوهایی هستند که در این جاده به نمایش گذاشته شدهاند. هجیج ـ اورامانات
بسیاری از گردشگران جاده پاوه تا هجیج را برای دیدن این روستای زیبای کردنشین پیمودهاند، اما اغلب نمیدانند اگر همین جاده را تا انتها بروند با مناظر بکر و بدیعی از رودخانه پرآب سیروان، آبشارها و چشمههای گوناگون روبهرو میشوند. کبابیهای بین راه در منطقه بلبر با گوشتی بیمانند از شما پذیرایی میکنند. سراوان ـ فومن
این بار که از جاده رشت به شمال کشور میروید نرسیده به رشت جاده دستچپتان را که به فومن میرود انتخاب کنید. جدای از سرسبزی بیهمتا و بکرش، اگر پاییز یا زمستان و بهویژه در ساعات اولیه صبح به این جاده برسید، با دیدن مه صبحگاهی که بر رنگ قهوهای مات درختان در زمینه آبی آسمان نشسته، رویایی در بیداری را تجربه میکنید. طبس ـ خور و بیابانک
باور کنید که جاده طبس ـ خور و بیابانک از میان دریا نمیگذرد. بازتاب نور رنگارنگ در هر دوسوی جاده، دریایی را پیش چشمانتان ترسیم میکند که دریا نیست. دیدنیهایی همچون تلماسهها، قلعههای اسماعیلی، درختان کهنسال و سدهای تاریخی را که به این وهم شگفتانگیز اضافه کنید، دلایل کافی را برای سفر به طبس خواهید یافت. جم ـ فیروزآباد جاده جم به فیروزآباد که مرکز استان فارس به عسلویه در کرانه خلیج فارس را بسیار نزدیک کرده است، از جادههای بسیار دیدنی جنوب کشور است. در آغاز، جادهای کوهستانی با شکلهای خیالی و شگفتانگیز دو طرف جاده را گرفته است، اما هرچه بیشتر وارد استان فارس میشوید جاده سبزتر و طبیعت شگفتانگیزتر میشود. یک شنبه 3 آذر 1392برچسب:, :: 22:57 :: نويسنده : mostafa.rahmanzadeh
گرایش های معماری
معماری بر پایه کشور ◄ شرکتهای معماری بر پایه کشور (۵ ر)
◄ معماری آرژانتینی (خالی)
◄ معماری ایالات متحده آمریکا (۵ ر، ۱۲ ص)
◄ معماری استرالیا (۳ ر)
◄ معماری اتریش (۷ ر، ۱ ص)
◄ معماری اردنی (خالی)
◄ معماری اسرائیلی (۱ ر)
◄ معماری انگلستان (۴ ر، ۳ ص)
◄ معماری ایتالیایی (۶ ر، ۳ ص)
◄ معماری ایرانی (۱۱ ر، ۲۳۵ ص، ۱۰ پ)
◄ معماری ترکیه (۴ ر، ۳ ص)
◄ معماری جمهوری چک (۱ ر)
◄ معماری چین (۱ ر، ۴ ص)
◄ معماری چینی (خالی)
◄ معماری دانمارکی (۳ ر، ۱ ص)
◄ معماری ژاپن (۷ ر، ۷ ص)
◄ معماری سوئیس (۵ ر)
◄ ساختمانها و سازهها بر پایه مکان (۹ ر)
◄ معماری عراقی (خالی)
◄ معماری فرانسه (۶ ر، ۱ ص)
◄ معماری کانادا (خالی)
◄ معماری لهستان (۲ ر)
◄ معماری لبنانی (۱ ر)
◄ معماری مالزی (۱ ر)
◄ معماری مصر (۱ ص)
◄ معماری اتحاد جماهیر شوروی (۲ ر، ۲ ص)
◄ معماری بر پایه دوره بر پایه کشور (۲ ر)
◄ معماری بریتانیا (۶ ر)
◄ معماری بریتانیایی (۱ ر، ۱ ص)
◄ معماری بیزانتین (۲ ر، ۴ ص)
◄ معماری جمهوری آذربایجان (۱ ر، ۲ ص)
◄ معماری سلجوقی (۵ ص)
◄ معماری عثمانی (۳ ر، ۲۵ ص)
◄ معماری کره (۲ ر)
◄ معماری نروژ (۳ ر)
◄ معماری هلندی (۲ ر)
◄ معماری هند (۲ ر، ۶ ص)
◄ معماری یونان (۳ ر) منبع : http://fa.wikipedia.org/
یک شنبه 3 آذر 1392برچسب:, :: 22:44 :: نويسنده : mostafa.rahmanzadeh
واژه «معماری» در زبان عربی از ریشهٔ «عمر» به معنای عمران و آبادی و آبادانی است و «معمار» ، بسیار آباد کننده. در زبان فارسی برابرهایی گوناگونی برای آن آمدهاست مانند : «والادگر» ، «راز» ، «رازیگر» ، «زاویل» ، «دزار» ، «بانی کار» و «مهراز». مهراز، واژهای است که از «مه» + «راز» درستشده و مه برابر مهتر و بزرگ بنایان است. بنابراین از دو بخش « مه » ، بهمعنای بزرگ و «راز» بهمعنای سازنده درست شدهاست. این واژه برابر مهندس معمار به تعبیر امروزی است. در زبان لاتین نیز واژه «architect» از دو بخش archi به معنای سر، سرپرست و رئیس و tecton به معنای سازنده درست شده که کاملاً همتراز با واژه مهراز می باشد. مفهوم دقیق واژه معماری ریشه در واژه یونانی archi-tecture به معنای ساختن ویژه دارد, ساختنی که هدایت شده و همراه با آرخه باشد. آرخه(arkhe)از فعل آرخین(arkhin) به معنای هدایت کردن و اداره کردن است. منبع :http://sepanta106.persianblog.ir/post/34
WIKIPEDIA معماری (به انگلیسی: Architecture) یا مهرازی هنر و فن طراحی و ساختن بناها، فضاهای شهری و دیگر فضاهای درونی و بیرونی برای پاسخ همآهنگ به نیازهای کارکردی و زیباشناسانه است. باید معماری را از مهندسی سازه و ساخت و ساز متمایز ساخت. گرچه بسیاری از بناها (نظیر خانهها و مکانهای عمومی) کاملا در حیطهٔ دانش معماریست، برخی سازهها و بناهای دیگر (مثل یادمانها، پلها، کارخانهها و غیرو) وجود دارند که در مرزی بین معماری و مهندسی یا معماری و هنر قرار میگیرند.
بسگونهگی معماری هر فرهنگ دارای معماری مختص به خود است.[۱] دورافتادهترین قبایل نیز چادرها، کلبهها، تزیینات و شیوهٔ مجتمعسازی مربوط به خود را دارند. شکل نهایی معماری هر فرهنگ و تمدن نتیجهٔ عوامل اقلیمی (آب و هوا، پستیها و بلندیها و مصالح موجود)، پیشرفتهای تکنیکی، وجود نیروی کار و نهادهای اجتماعی، عقاید مذهبی و نظریههای علمی است. با این حال برخی عوامل در بیشتر جوامع وجود دارند. عواملی که معمولا با نیازهای بدن انسان مرتبطند. محافظت در برابر اتفاقات هواشناختی، مقیاس خاص عناصر معماری -در تناسب با بدن انسان-، منبع گرما، مکان مناسب برای دخیره غذا و پیشبینی نیازهای بهداشتی از عواملیند که در فرهنگهای مختلف وجود دارند. ولی هر فرهنگ با توجه به اولویتهایش، رابطهاش با طبیعت و درکش از بدن انسان به این نیازها پاسخ میدهد. معماری و هنر
ارکستر فیلارمونیک والت دیزنی اثر فرانک گری معماری یک هنر اجتماعیست.[۲] معماران گاه بناهایی را با ایدههای شخصی طراحی میکنند و حتی میسازند، ولی بیشتر ساختمانها با توجه به نیازهای اجتماعی طراحی میشوند. معمولا از معماران انتظار میرود که یک ساختمان مشخص را در یک مکان مشخص طراحی کنند. در روند ساخت یک ساختمان افراد زیادی درگیر میشوند؛ به مقدار زیادی سرمایه و منابع و به تخصصهای دیگری به جز معمار نیاز است. همچنین قوانین و آییننامههای ساختمانی تصمیمگیریهای معمار را محدود میکنند. در طراحی یک ساختمان معمار تصمیمگیرندهٔ نهاییست؛ ولی خواست جامعه، قوانین و درخواستهای کارفرما بر تصمیمهای او اثر میگذارند. اتفاقی مشابه نیز در مورد ظاهر و نمای ساختمانها میافتد. حتی امروزه که از تجربههای جدید و ناآشنای ظاهری استقبال میشود، در بسیاری از شهرها به ویژه شهرهای تاریخی مقرراتی وجود دارد تا ساختمانهای جدید در قالب شهری جا بیافتند و از یک زبان مشترک ظاهری پیروی کنند. گرچه محدودیتهایی که توسط عوامل بیرونی بر تصمیمگیری معمار اثر میگذارد در میان بیشتر معماران یک واقعیت پذیرفته شدهاست، ولی در تاریخ معمارهای مهم و معروفی نیز وجود داشتهاند که بر روی کاغذ و بدون توجه به نیازهای جامعه یا حتی قوانین فیزیک کار کردهاند؛ مانند جیوانی باتیستا پیرانسی و آنتونیو سنت-الیا. این نوع معماران گاه به تمسخر معمار کاغذی نامیده میشوند.[نیازمند منبع] با این همه نباید خواست اجتماع را به دیدهٔ یک مانع در برابر اهداف هنرمندانهٔ معمار نگریست. بیشتر معمارها به این درخواستها به عنوان شرایط طبیعی یک مسیر هنری نگاه میکنند.
معماری و مهندسی همانگونه که معماری رابطهای مشخص با هنرهای زیبا دارد، رابطهٔ مشخصی هم با مهندسی دارد. معمار میتواند نقش یک مهندس را بازی کند اما نباید فراموش شود که هر یک از این دو حرفه تعریف مشخصی دارند. بیشتر ساختمانهای تاریخی که مورد تحسین واقع شدهاند به دست اشخاصی ساختهشدهاند که هم معمار و هم مهندس بودهاند. هر بنا نیاز به پیشبینیهای تکینیکی دارد که کار مهندس است. در حالیکه معمار علاوه بر دیدن این نیازها، باید فراتر رود و معنا، حس یا ایدهای را منتقل کند. برای مثال یک بنای مذهبی مثل کلیسا باید بیان کنندهٔ یک نظم کیهانی، منتقلکنندهٔ احساس ایثار و حتی آموزشدهندهٔ ایمان و فلسفهٔ مذهبی از لابلای ریختها و تزیینات باشد. یک ساختمان حکومتی هم باید دارای شخصیت خاص باشد و بازدیدکنندگان (یا شهروندان) را به یک رفتار مورد انتظار وادارد. خانهها نه تنها عملکردی و ایمن بلکه باید دارای شخصیتی گرم و خانگی باشند. این اهداف و سیاستها توسط فرهنگ یا حتی خود شخص سازنده تعریف میشوند و در حوزهٔ کاری معمار (و نه مهندس) قرار دارند. برخی معماران[۳] بارها عنوان کردهاند که یک بنای کارکردی و ایستا ذاتا زیبا و مطلوب است و معماری باید تنها به عنوان شاخهای از مهندسی شناخته شود. با این همه این دیدگاه منتقدان بسیاری دارد و بناهای کمی واقعا با در نظر داشتن این تئوری طراحی و ساخته میشوند. ویترویوس: ایستایی، کارایی، زیبایی
ویترویوس کتاب "درباب معماری" به امپراتور آگوستوس تقدیم میکند. حدود ۲۰ سال قبل از میلاد، ویترویوس معمار رومی چیزی را که امروز نخستین کتاب باقیمانده در باب معماری شناخته میشود را نوشت. این کتاب به عنوان تنها نوشته دربارهٔ معماری یونان و روم باستان از اعتبار والایی در میان معماران بهرهمند بوده و برای قرنها ماخذ اصلی بیشتر نظریههای معماری به شمار میرفتهاست. در این کتاب ویتروویوس کیفیتهای لازم معماری را در سه ردهٔ اصلی ایستایی (به لاتین: firmitas)، کارایی (به لاتین: utilitas) و زیبایی (به لاتین: venustas) تقسیمبندی کرد. این ردهبندی برای قرنهای زیادی بین معماران کاملا پذیرفته شده بود. هر کدام از این عبارتها به اشکال گوناگون ترجمه و تفسیر شدهاند؛ معنای آنها در طول زمان تغییر کرده و اهمیت آنها به چالش کشیده شدهاست تا جایی که برخی پیشنهاد کردهاند یکی از این سه کیفیت میتواند نتیجهٔ طبیعی دوتای دیگر باشد.[۴] با این همه این سه کیفیت برای قرنها اصول معماری و به ویژه معماری غربی را تبیین کردهاند و هنوز از آنها به عنوان چارچوبی برای بررسی خوب یا بد بودن معماری استفاده میشود. ایستایی ایستایی روشنترین مشخصه از بین سه عبارت ویتروویوس است. هر بنا بایستی ایستا باشد: وزن خود، بارهای زنده، نیروهای زلزله و باد و دیگر نیروها -که قابلیت تخریب ساختمان را دارند- را مهار کند. انتظار میرود یک بنای خوب ایستایی لازم و کافی را با به کار بردن مصالح و شیوهٔ ساخت مناسب و بدون هدر دادن بیمورد منابع تامین کند. در نظر ویتروویوس، ایستایی شامل معنای پایداری (به لاتین: Peranitas) نیز بودهاست. بناها باید قابلیت عمر طولانی (چندین قرن در برخی موارد) را داشته باشند. این معنا امروز تغییر یافتهاست. به عنوان مثال بناهای موقتی و قابل جابجایی در بسیاری از موارد معماری خوب به شمار میرود. از سوی دیگر به نظر میرسد برای سازههای موقتی و قابل جابجایی بایستی معیارهای پایداری دیگری جدیدی در نظر گرفت. حتا یک بنای موقتی که تنها یکبار مورد استفاده قرار میگیرد و سپس تخریب میشود باید قابل بازیافت باشد و ازین لحاظ با اصول و محدودیتهایی در طراحی مواجهاست. ایستایی یک بنا به مصالح و شیوهٔ ساخت آن بستگی دارد. تفاوتی بنیادین را در ساخت جرزهای باربر به وسیلهٔ روی هم قرار دادن بلوکها (سنگی، خاکی یا مصالح دیگر) و استفاده از قابها یا اسکلتهایی که با عناصر غیر باربر پوشیده میشود میتوان مشاهده کرد. در تاریخ معماری غرب معمولا روش اول روش غالب ساخت بودهاست. در معماری ژاپنی، معماری چینی و معماری عشایری روش دوم بیشتر مشاهده میشود. در ایران، تا پیش از حملهٔ اسکندر و در شیوهٔ معماری پارسی با الهام از معماری تمدن اورارتو شیوهٔ دوم رواج بیشتری داشتهاست که این را میتوان در تخت جمشید ناظر بود. از شیوهٔ معماری پارتی به بعد، در دوران ساسانیان با الهام از معماری عیلام و در معماری دوران اسلامی، روش اول تبدیل به روش رایج ساختوساز شد. در یک ردهبندی دقیقتر میتواند مصالح ساختمانی را دستکم در پنج رده تقسیم کرد. همچنین میتوان چهار روش بنیادین در ساخت را نام برد. کارایی کارایی یک بنا شامل عملکرد (به انگلیسی: Function) و همچنین نقش آن به عنوان پناهگاهاست. عملکرد یک ساختمان تاثیر عمیقی بر شکلگیری فضاهای مختلف و اندازه و ریخت آنان میگذارد. نقش پناهگاهی نیز گاه روی جهتگیری و شکل ساختمان اثر گذار است، ولی بیشترین اثر آن را در پوستهٔ ساختمان - حد فاصل آن با فضای بیرون- میتوان مشاهده کرد. نقش پناهگاهی یک ساختمان بر روی سیستمهای مکانیکی درون ساختمان هم اثرگذاری ویژهای دارد. مفهوم عملکرد بیش از آنکه به نظر میرسد مورد مناقشهٔ منتقدان بودهاست.[۵] بحث در مورد عملکردگرایی (نظریهای که بیان میدارد ریخت یک معماری میتواند تنها با توجه به عملکردش ساخته شود) ایدهٔ محوری معماری قرن بیستم بود. در برخی موارد منتقدان پست مدرنیست معماری عملکردگرا را با معماری مدرن یکی دانستهاند -و هر دو را رد کردهاند-. امروزه عملکردگرایی معمولا یک تفکر ارتجاعی و متعلق به گذشته تلقی میشود و حتا گفته میشود نمیتوان بنایی را یافت که تنها با توجه به عملکردش شکل گرفته باشد. با این همه از کتابهای راهنمای عملکردگرایی چون اطلاعات معماری نویفرت به وفور در تمرینها و مدارس معماری استفاده میشود. عملکردگرایی در طراحی کارخانهها و خانهسازیهای انبوه اصالت خاصی یافت. در کارخانهها، هدف چیدمان فضاها با توجه به روند تولید، کاهش جابجاییها و در نهایت افزایش بهرهوری موجب این اتفاق شد. در مورد خانهسازی مساله، ساخت خانههای انبوه، ارزان و باکیفیت بود. با برنامهدهی فضا با توجه به عملکرد میشد بهینهترین اندازهٔ لازم برای هر اتاق را به دست آورد و بنابرآن خانههایی حداقلی ساخت. با ارزانتر شدن هزینهٔ و کاهش مدت زمان ساخت، امکان ساخت خانههای بیشتر فراهم میآمد. این مساله در میانهٔ دههٔ ۱۹۲۰ -که کمبود خانه یک مشکل حاد بود- مورد توجه معماران اروپا (به ویژه معماران آلمانی) قرار گرفت و باز پس از جنگ جهانی دوم به عنوان یک مساله مهم مطرح شد. در دهههای ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ با افت نیاز به خانهسازیهای انبوه، عملکردگرایان به تدریج مورد انتقاد قرار گرفتند. عمدهٔ محورهای انتقاد از عملکردگراها آثاز مخرب روانشناختی - و جامعهشناختی وقتی که بحث شهرسازی پیش میآید- و زیبایی شناسی ضعیف این نوع معماری است. در یک نگاه تاریخی میشود گفت عملکرد -با تعاریف مدرنیستها- اثر کمی بر ریختشناسی معماری داشتهاست. ساختمانها را میتوان با توجه به عملکردشان به ساختمانهای مذهبی، حکومتی، اقامتی، تولیدی، آموزشی، تفریحی و غیرو ردهبندی کرد. ولی نمیتوان به آسانی پذیرفت که شکل یک ساختمان بر اثر عملکرد آن ساخته میشود. یک خانه با نیاز به خوابیدن، پخت و پز، ذخیرهٔ غذا و گاهی کارکردن تعریف میشود ولی مفهوم خانواده و روابط بین زن و مرد نیز بر ریخت آن تاثیر به سزایی دارد. امروزه این یک اصل پذیرفته شدهاست که در همهٔ فرهنگها فضای داخلی خانه در به شکل مردانه یا زنانهاست و روابط بین این دو نوع فضا، یک عامل بنیادی در برنامهدهی معماری به شمار میرود. زیبایی
برخی تعریفهای معماری معماری بر سه قسم است. یکی ساخت بناها و دیگری ساخت ساعتها و سوم ساخت ماشینآلات. بناها خود بر دو نوعند: بناهایی که برای استفاده همگان و استحکام بخشیدن به شهرها در مکانهای عمومی ساخته میشوند و بناهایی برای استفادهٔ شخصی افراد.(...) هر سه اینها باید با توجه به دوام ٰ راحتی استفاده و زیبایی ساخته شوند ویتروویوس، تقریبا ۲۰ سال قبل از میلاد معماری چیست؟ فرم مجسم اصیلترین اندیشههای انسانی! شوق او! انسانیت او! ایمان او! دین او! این چیزیست که روزی معماری بود. والتر گروپیوس، ۱۹۱۹[۶] وظیفهٔ معماری برقرار کردن ارتباط حسیاست به وسیلهٔ مصالح خام. لوکوربوزیه، ۱۹۲۳[۷] معماری بازی احجام است در زیر نور. لوکوربوزیه، ۱۹۲۳[۸] معماری ارادهٔ سالیان است که در زبان فضایی بیان میشود. میس واندر روهه، ۱۹۲۳[۹] معماری موسیقی جامد است. معماری ردپای زمان است بر فضا. منبع :http://fa.wikipedia.org
معماری؛ شامل تمام محیط فیزیکی است که زندگی بشر را در بر می گیرد و تا زمانی که جزئی از دنیای متمدن بشمار می آییم، نمی توانیم خود را از حیطهٔ آن خارج سازیم، زیرا که معماری عبارت از مجموعه اصلاحات و تغییراتی است که به اقتضای نیازهای انسان، بر روی کرهٔ زمین ایجاد شدهاست که تنها صحراهای بی آب و علف از آن بی نصیب ماندهاند. ما نمی توانیم تمام منافع خود را در زمینه معماری در اختیار گروه کوچکی از مردمان تحصیل کرده بگذاریم و آنها را مامور کنیم که برای ما جستجو کنند، کشف کنند، و محیطی را که ما باید در آن زندگی کنیم شکل دهند و بعد ما آن را ساخته و پرداخته تحویل بگیریم و سپس شگفتزده شویم که ویژگی و کارکرد آن چیست. بعکس این بر ماست که هر یک، بنوبه خود ترتیب صحیح بوجود آمدن مناظر سطح کره زمین را سرپرستی و دیدبانی کنیم و هر یک از ما باید از دستها و مغز خود، سهم خود را در این وظیفه ادا کند. معماری بازی استادانه و درست اشکال در زیر نور است. _دکتر صارمی: آثار معماری مجسمه های بزرگ کره زمین اند. _بهرام شیر دل: فکر من در معماری و شهر سازی ،قابل انعطاف کردن فضاهاست.به گونه ای که جوابگوی تفاوتهای بیشماری باشد.انسان با گذشت زمان،افکار و خصوصیاتش تغییر می کند،معماری نیز باید اینچنین باشد _کامران افشارنادری : معماری انتظامی است با طبیعتی پیچیده که مباحث مختلف از فلسفه و جامعه شناسی تا ریاضیات و تکنولوژی در آن مطرح می باشند.معماری به دلیل ارتباط مستقیم با زندگی عینی انسان ها، مملو از عناصر و فضاهایی است کهدارای معنای عمیق فرهنگی و القا کننده احساساتی بسیار قوی می باشد. معماری بحث طراحی فرم است و نیازمند آن است که بین تأثیرات لحظه ای حسی و ادارک پایدار فضای هستی، تعادل برقرار کند. معماری هنر به نظم آوردن فضا است _ سید هادی میرمیران : معماری رد زمان است بر فضا . معماری فقط فضاست . حجم هم فضاست . حجم را اگر از بیرون نگاه کنیم یک نوع فضا می شود . ما معماری را با حجم می بینیم و با فضا درک می کنیم . _حسین سلطان زاده: _منصور فلامکی: معماری یک پدیده ایست که برای زاده شدنش بذری لازم است و برای پروراندنش باید تغذیه شود،به هرکجا زاده شود،به رنگ خاک و به طعم آب همانجا در می آید و با گذر زمان میمیرد و اگر دگرگون نشود،به تعالی نمی رسد. و در حقیقت امر،معماری می تواند ترجمان اندیشه ها و سلیقه ها و نیازهای انسانی شناخته شود که در لحظه ای خاص در زندگی دست به گل برده وبا آفرینش شکلی معین ،به بیانی مطلق ،به همان روزی که ساخته سخن گفته است. _داراب دیبا: *معماری همیشه آینة انسان و آرزوهایش بوده است.* زبان بیان معماری های جهان بر هندسه استوار است. * معماری در بخش دریافت وجودی خود (احساس و ادراک انسان از معماری) نیاز به مقدماتی دارد که هندسه از طریق جاگذاری تناسبات کوچک و بزرگ نسبت به مکان و مرکز معین ضمن رشد اعداد آن را فراهم می کند.* در معماری تعادلی موزون، بین ساختمان و محیط طبیعی آشکار است و همانند یکی از موجودات طبیعت با آن همنفس و همدلی صورت گرفته است.* معماری، انتقال دهنده معنی است و نه شکل. _داراب دیبا : در شکل گیری معماری های جهان بدون شک ارزشهای فنا ناپذیر و جاویدان حضور دارند که فصل مشترک آن موجودیت انسان در زمین و جهان بینی اوست. * مفاهیم و اصول معمای در طول تاریخ با فرهنگ یک سرزمین انتقال یافته و تسری می یابند. * معماری دارای دو رکن اصلی فرهنگی و علمی است و هرگاه در سیر زمان یکی از ارکان سست و ضعیف گردد، نتیجه حاصله ناکافی و ناتمام رشد می نماید. در این رشته (معماری) علم مهندسی و احساس خلاق، دو بال اساسی ابداع اثر بوده و احاطه و تسلط و توجه به هر زمینه از ضروریات پایه این علم و هنر می باشد. * اثر معماری برخوردار از روح و فرهنگ یک سرزمین، در تجلی کالبدی خود پیام آور بسیاری از عوامل محیطی پنهان جامعه بوده و در بیانی انتزاعی در ترکیبات هندسی و فضایی معمای، انتقال دهنده، معنویت اصالت و حقیقت وجودی خود، همانند هنرهای دیگری باشد که انسان در برابر و به هنگام دریافت آن به مقام والای فرهنگی خود ارتقا می یابد :لطیف ابوالقاسمی معماری بازتاب اندیشه ها و مباحث انسانی است. _عبدالحسین نقره کار: (تعریف اجمالی): ساماندهی فضا،متناسب بانیازهای مادی و روحی انسانها. (تعریف تشریحی): باز آفرینی و ساماندهی فضا،با عوامل مادی و صوری،متناسب با نیازهای مادی و روحی انسانها و در جهت صیرورت آنها. _دکترنوحی: منظور از معماری در حال حاضر عبارتست از اشغال فضا بوسیله ی بناها و ملحقات ابنیه یا ایجاد هویت در فضا بوسیله بناها و ملحقات آن یا ساماندهی فضای زیست، که طبق این تعریف رشته ایست هنری،علمی،فنی و انسانی بطوری که با تمام این رشته ها سر و کار داشته،آگاهانه و غیر آگاهانه که در رابطه و تأثیر متقابل با آنها واقع می شود،یعنی تمام مقوله ها و امور فوق الذکر در جریان سیر تحولات اجتماعی تأثیر آگاهانه و غیر آگاهانه خود را روی ساماندهی فضای زیست به جاگذاشته ومتقابلاً فضای زیست بطور مستقیم و غیر مستقیم روی سایر امور اثر می گذارد.لهذا کار طراحی با تمام امورو مقوله ها و مباحث علمی ، هنری (فلسفی)و فنی سر و کار داشته است. GetBC(5); با آرزوی توفیق و تحقق اهداف زیبایتان... و با تشکر از مطالب و محصولات زیبای شرکت اذرسابات... به امید پیشرفت روز افزون شما. پيوندها
تبادل لینک
هوشمند
|
|||||||||||||||||
|